TRANSHUMANISME; TEKNISK MANIPULASJON AV LIV
Av Yiska Uriel, 30. januar 2022.
Link: Transhumanisme – Wikipedia
Denne korte wiki-artikkelen summerer kort hva dette kryptiske begrepet ‘transhumanisme’ omhandler. Transhumanismen støtter og fremmer:
•Genmodifikasjon av mennesker
•Kloning av både mennesker og dyr
•Kryoteknikk inkludert langvarig nedfrysing av mennesker for framtidig gjenopplivning
•IT
Denne filosofien er etter mitt skjønn livsfarlig og har potensiale til å ødelegge menneskeheten. Denne ideologien er ufattelig skadelig. Nemlig troen på at mennesket kan 'utvikle' seg hinsides sin nåværende form til å bli et slags 'overmenneske' med evner og ferdigheter som bare science fiction har forespeilet hittil.
I vår tid står vi overfor tekniske muligheter som generasjonen før oss bare kunne drømme om. Mulighetene overgår våre fantasier også i dag. Men bestrebelsen etter å overgå våre naturlige medfødte begrensninger i hht. det skaperverket vi er en helhetlig del av, ser ut til å være grenseløs hos de av oss som spekulerer i disse tekniske og mekaniske ferdighetene og ønsker å se det realisert i mennesker og dyr.
Slik grunnleggende inngripen i naturens perfekte og finstilte skaperverk kan ikke ende med annet enn sykdom, lidelse, død og forferdelse. Dette handler ikke om å ‘forbedre’ mennesket, men om å manipulere med bestanddelene av oss, vårt DNA, for å oppnå følelsen av å mestre ‘mer enn Gud’.
Når man hører på Yuval Noah Harari, forstår man hvilken bespottende agenda mot det fullkomne skaperverket som ligger bak transhumanistenes agenda. Dette gagner ikke menneskeheten, men vil ødelegge den, hvis dette noen gang skulle bli praktisk virkelighet. Dette må stanses før det går lenger. Vi har allerede de siste to årene fått smake opptakten til denne agendaen. Vi må si stopp!
1. Yuval Harari; bedre enn gudene.
2. Yuval Harari; c19 alibi for global overvåkning.
Her er fra Wiki-artikkelens beskrivelse:
"Transhumanisme er en moderne ideologi som hevdes å være en arvtager av humanismen og futurismen. Den mener at man skal påskynde evolusjonens gang, radikalt forbedre menneskets kår ved hjelp av vitenskapelige midler og endre samfunnet. Vitenskapen skal utnyttes med stor styrke for å nå dette mål, særlig neuroteknikk, bioteknikk og nanoteknikk.
Begrepet transhumanisme ble skapt av biologen Julian Huxley i 1957, som da karakteriserte det slik: «Mennesket forblir menneske, men ved å overgå seg selv oppdager det nye muligheter rundt og sin egen menneskelige natur». Denne tolkningen skiller seg imidlertid sterkt fra den versjon som ble dominerende i 80-årene.
Det var gjennom filosofen Dr. Max More at transhumanismen fikk den mening som har vært den vanlige siden siste del av 1900-tallet. Han betraktet transhumanismen som en form for filosofi som streber mot en overmenneskelig tilstand: «Transhumanismen ligner humanismen i mange henseender, som ved sin respekt for vitenskap og logik, og verdien av et menneske i livet. [...]
Transhumanismen adskiller seg fra humanismen ved at den tar til etterretning og oppmuntrer de radikale forandringer i naturen av menneskets muligheter som blir følgene av forskjellige vitenskapelige nyvinninger.»
Transhumanismen som bevegelse står sterkest i USA, der tilhengerne av transhumanisme gjerne også er tilhengere av libertarianisme. I løpet av 1990-årene ble det et relativt kjent begrep blant teknologiinteresserte på Internett.
Transhumanister vil utvikle menneskets egenskaper blant annet ved genmodifikasjon, som for eksempel å forhindre aldringsprosessen og utvikle og forøke menneskets intellektuelle, fysiske og fysiologiske muligheter.
Dette har vekket anstøt blant andre hos den amerikanske tenkeren Francis Fukuyama som kalte den for «a strange liberation movement» that wants «nothing less than to liberate the human race from its biological constraints». og valgte den som en av verdens farligste ideer i bladet Foreign Policy sin kåring av disse.[1]
Fukuyama kritiserer transhumanismen utfra den amerikanske grunnlovens tanke om at «all men are created equal», (alle mennesker er likeverdige) og at transhumanismen forfekter en teknologibruk og en ideologi som forårsaker et brudd med denne grunntanken. Fukuyama kritiserer også storstilt endring av menneskets kropp og sinn på generelt grunnlag.
Fukuyama påpeker at vi får evnen til å endre mennesket før vi får kunnskapen om hva endringene medfører. Selv om de direkte virkningene skulle være kjent er det heller ikke innlysende hva «et bedre menneske» er, ifølge Fukuyama. Et samtidig eksempel som trekkes fram er adferdsendring hos barn ved medisinering."